Warta Czarter

  • barka_Voyager.jpg
  • jacht_statera.jpg
  • jacht_Viator.jpg
  • jacht_Bonito.jpg
  • Sun_Camper.jpg

Ostroga rzeczna

Ostrogi czyli wychodzące z brzegu w poprzek nurtu wąskie wały kamienne umocnione wbitymi w dno palami. Buduje się je w celu przesunięcia nurtu rzeki ku środkowi oraz ochrony brzegów przed wymywaniem. Konstrukcje te spotkamy przede wszystkim na rzekach nizinnych m.in. Warcie i Odrze.

Dla wodniaków najważniejsze jest, że:

  • pomiędzy ostrogami powstaje nurt przeciwny do nurtu rzeki;
  • wnętrze "zatoki" pomiędzy ostrogami może być zamulone przez niesione przez rzekę rumowisko;
  • w okolicach szczytu główki ostrogi, pojawia się obszar głębszej wody;
  • za szczytem ostrogi pojawia się tzw. warkocz, czyli miejsce, gdzie występuje silniejszy nurt. Warkocz można poznać po charakterystycznych zawirowaniach wody na powierzchni.

Czasami może się zdarzyć, że ostroga zostaje częściowo rozmyta, co stanowi duże niebezpieczeństwo w przypadku napłynięcia jednostki motorowej, szczególnie gdy płyniemy z nurtem rzeki. Takie same niebezpieczeństwo stwarzają ostrogi przy wysokiej wodzie - stają się niewidoczne.

Cumując pomiędzy ostrogami na Warcie, (gdzie ostrogi są stosunkowo krótkie) pamiętajmy, żeby przygotować i podać jako pierwszą cumę rufową, która będzie zapobiegała znoszeniu (obracaniu) łódki przez nurt wsteczny.

 

 

 

Polecamy