Warta Czarter

  • jacht_statera.jpg
  • jacht_Bonito.jpg
  • jacht_Viator.jpg
  • Sun_Camper.jpg
  • barka_Voyager.jpg

Historia Voyagera

Obecny Voyager powstał jako szalupa ratunkowa na TSS Maasdam IV. Ten transatlantyk zbudowała w latach 1950-1952 stocznia Wilton-Fijenoord Doken Werf Maatschapij dla Holland America Line. Maasdam IV pływał pod holenderską banderą od 1952 do 1968 roku.

  • TSS_Maasdam
  • TSS_Stefan_Batory

W 1968 TSS Maasdam został kupiony przez Polskie Linie Oceaniczne, żeby zastąpić MS Batory (1936-69). Już jako TSS Stefan Batory zacumował 15.10.1968 roku w Gdańsku, gdzie przeprowadzono remont. 

Stefan Batory pływał pod polską banderą do 06.04.1988 roku.
 

 

Po 1988 roku został sprzedany, zmieniono mu nazwę na TSS Stefan, wykorzystywany był także jako hotel, ale ostatecznie w 2000 roku trafił do stoczni złomowej Aliaga w Turcji.

  • Stefan_Batory_zlomowanie_Aliaga_2000
  •  

    Statek wyposażony był w 12 szalup zbudowanych przez stocznię Verhoef z Aalsmeer (13 km od Amsterdamu). Szalupy wykonano z nitowanych pasów blachy aluminiowej. Do napędzania śruby wykorzystano napęd ręczny z przekładnią.  Nasza szalupa miała długość 10,70m, szerokość 3,30m i przeznaczona była dla 110 osób (w Polsce jak widać na zdjęciach zmniejszono dopuszczalną ilość osób do 100).

    Kilka skanów z folderu reklamowego stoczni Verhoef z lat pięćdziesiątych, który przekazali nam w prezencie.

    • 01. folder
    • 02. konstrukcja - 1
    • 03. konstrukcja - 2
    • 04. konstrukcja - 3
    • 05. konstrukcja - 4
    • 06. dane
    • 07. przekładnia
    • 08. napęd
    • 09. schemat
    • 10. Maasdam - 1
    • 11. na statku - 1
    • 12. na statku - 2

     

    Nie udało mi się ustalić, kiedy ze statku zdjęto holenderskie szalupy. Na zdjęciach z 1972 roku są jeszcze widoczne oryginalne szalupy ratunkowe, natomiast na materiałach z 1976 widać już inne, prawdopodobnie laminatowe. Wymiana musiała nastąpić przy okazji jakiegoś remontu.

    • Stefan_Batory_szalupy_1972
    • Stefan_Batory_szalupy_1988

     

    Poprzedni właściciele przebudowali szalupę na jacht motorowy (barkę). W pracy tej pomagał im szkutnik pan Marian Borkowski, który prawdopodobnie wzorował się na projektach wykonanych i otrzymanych od konstruktora Mariana Strzeleckiego.

    • szalupa_01
    • szalupa_02
    • szalupa_03

     

    Przebudowa zakończyła się w 1996 roku i łódka została zarejestrowana pod nazwą m/y Dom Rencisty. Początkowo pływał po Zatoce Gdańskiej, a później po Wielkich Jeziorach Mazurskich.

    • SCN_0001
    • SCN_0002
    • SCN_0004

     

    Pierwszy raz zobaczyłem Dom Rencisty latem 2005 roku. Stał w środku sezonu na placu w porcie nad jeziorem Śniardwy. Jak się okazało właściciel już wtedy chorował i z tego powodu nie mógł się zajmować łódką. Ówczesny Dom Rencisty był trochę zaniedbany, ale robił duże wrażenie.

    • 1. PICT0056
    • 2. PICT0048
    • 3. PICT0057
    • 4. PICT0045
    • 5. PICT0046
    • 6. PICT0050

     

    Decyzja o kupnie zapadła wczesną wiosną w roku 2007. Pojechaliśmy na Mazury, znaleźliśmy właścicielkę i po krótkich negocjacjach doszliśmy do porozumienia. Łódka była wyposażona w silnik Ursus C360, przekładnię Puck, ogrzewanie Webasto.

    • IMG_0714
    • IMG_0717
    • IMG_0720
    • IMG_0721
    • IMG_0722
    • IMG_0727
    • IMG_0731
    • IMG_0732
    • IMG_0733
    • IMG_0734
    • IMG_0735
    • IMG_0738

     

    Po zakupie łódka została w kwietniu zwodowana, odbyliśmy próbny rejs do Węgorzewa i z powrotem. Wszystko działało, wiec na początku maja rozpoczęliśmy wyprawę do Obornik. Pisą, Narwią, Wisłą, Brdą, Notecią, kanałami i Wartą przypłynęliśmy do domu.

    • DSC03701
    • DSC03703

     

    Szalupa została zarejestrowana pod nową nazwą m/y Voyager. Przed kolejnym sezonem postanowiliśmy łódkę oczyścić ze starych powłok malarskich i porządnie odmalować w systemie farb Oliva. Ku naszemu zaskoczeniu na kadłubie pozostały ślady po oryginalnej nazwie statku Maasdam, porcie macierzystym Amsterdam i numerze 11.

  • napis_Maasdam
  • pożegnanie_Batorego
  • fot.Janusz Uklejewski - remont Stefana batorego
  •  

    Inne zdjęcia szalup z batorego

    • szalupa_1
    • szalupa_4
    • szalupa_6

     

    Co roku staramy się coś ulepszyć, poprawić, żeby pływanie było przyjemniejsze. Nie zawsze to jest jakaś zmiana bardzo efektowana i widoczna. Do tej pory udało się zmienić silnik (Sole Diesel Mini 55), dołożyć ster strumieniowy (Lewmar), nowe zbiorniki na paliwo, wodę i ścieki. Łódka została też wyposażona w lodówkę z zamrażarką, elektronikę do monitorowania mediów, separator akumulatorów, toaletę elektryczną oraz wiele innych usprawnień i renowacji.

    • 01. zdzieranie farby
    • 02. malowanie 1
    • 03. malowanie 4
    • 04. ster strumieniowy 1
    • 05. ster strumieniowy 2
    • 06. silnik
    • 07. separator
    • 08. tablica rozdzielcza
    • 09. sterówka
    • 10. kambuz
    • 11. lodówka
    • 12. kingston
    • 13. zbiornik
    • 14. zbiornik na fekalia
    • 15. zbiornik paliwa

     

    Każdego roku planujemy rejsy dalekie i bliskie, żeby poznawać ciekawe zakątki
    w Polsce i Europie.
    Zapraszamy do czarteru i miłego spędzania czasu na pokładzie Voyagera.

  • voyager
  •  

     

     

     

     

    Polecamy